Bandenlabel en bandengoedkeuring

Het is niet mogelijk om met elke gewenste band onder uw auto te rijden en dus moeten de banden die u kiest goedgekeurd zijn voor uw voertuig. Als het om banden gaat, zijn er naast de noodzakelijke bandengoedkeuring nog een paar andere voorschriften.

Hier vindt u de wet- en regelgeving voor banden:

Goedgekeurde banden

Om te weten te komen welke banden onder een auto of motor zijn toegestaan, is het meestal nuttig de voertuigdocumenten te bekijken. Vaak is het zo, dat andere maten ook zijn toegestaan, maar dat wijzigingen moeten worden geregistreerd, anders vervalt de registratie en de verzekeringsdekking. Veel bandenfabrikanten bieden op hun websites de mogelijkheid om dergelijke goedgekeurde banden aan te vragen door de volgende informatie in te voeren:

EU Bandenlabel

Het EU-Bandenlabel of de Europese verordening inzake de etikettering van banden is sinds 1 november 2012 voor bandenfabrikanten verplicht. Het EU-Bandenlabel is ontworpen om bepaalde criteria voor een band te beoordelen. Er worden drie verschillende gedeelten getest. Ten eerste is er de rolweerstand, de grip op nat wegdek en het rolgeluid dat de band op de weg veroorzaakt.

Deze verordening is herzien en zal vanaf 1 mei 2021 worden vervangen door Verordening (EU) 2020/740, waarvoor nieuwe eisen zullen gelden. Met deze verordening wil de EU vooral het milieu beschermen. Klanten moeten dus op zoek naar het EU-Bandenlabel als ze producten kopen die in dit opzicht goed scoren.

Rolweerstand

De rolweerstand van een band heeft een directe invloed op het brandstofverbruik van het voertuig. Het EU-Bandenlabel gebruikt een classificatie om de rolweerstand te testen, waarbij A staat voor de laagste en E voor de hoogste rolweerstand. Als u bij de aankoop van banden op dit punt let, deelt het EU-Bandenlabel de rolweerstand in klassen in. De schaal telt slechts 5 klassen (A tot E), waarbij A de meest efficiënte is.

EU-bandenlabel

Grip op nat wegdek

De grip op nat wegdek wordt op het EU-Bandenlabel ook ingedeeld in 5 klassen van A tot E. De klasse-indeling voor grip op nat wegdek verwijst naar de remafstand in vergelijking met een referentieband. Banden van klasse A hebben een veel kortere remweg dan banden van klasse E, wat in noodgevallen levens kan redden.

Geluid

Het derde punt heeft betrekking op het rolgeluid van een band (van A, B, C), d.w.z. het geluidsniveau dat de band tijdens het rijden bereikt. Het EU-Bandenlabel geeft het niveau van het rolgeluid in decibel aan. Naast de informatie die door het EU-Bandenetiket wordt verstrekt, moet bij de aankoop van een band ook rekening worden gehouden met andere factoren, zoals de levensduur en de kwaliteit van de band. Volgens de nieuwe verordening, die vanaf 2021 zal worden bijgewerkt, zijn er ook mogelijkheden om (naast het geluidssymbool) een symbool voor grip bij ijs en/of zware sneeuw op te nemen in de standaardetikettering.

Banden voor zware sneeuwomstandigheden hebben het symbool "3 Pieken en Sneeuw" of "Alpine" op de zijwand. Noordse winterbanden voor gebruik op ijzig wegdek hebben een nieuw symbool dat een stalagmiet van ijs voorstelt.

Voor elke bandtypeaanduiding is er een QR-code met een link naar de EU-productendatabank (EPREL).

Uiteindelijk moet elke klant beslissen of het EU-bandenlabel van belang is of niet.

Verplichting om een reservewiel aan boord te hebben

Veel automobilisten vragen zich af of een reservewiel wel verplicht is. Het antwoord ligt in het feit dat veel autofabrikanten hun nieuwe auto's niet meer uitrusten met een reservewiel, maar alleen met reparatiesets. Toch zouden ze dat zeker doen als het nodig was. En inderdaad, er is geen wet voor een reservewiel of bandenreparatieset. Toch is het in uw belang om een oplossing te hebben voor een lekke band. En let op: in tegenstelling tot het gebruik van een reservewiel, moet u na gebruik van een reparatieset onmiddellijk naar de dichtstbijzijnde garage rijden.


Terug naar boven