Drukpunten

Of u nu het complexe onderwerp van deflatie van banden als een wetenschap of een kunst benadert, er zijn enkele richtlijnen die alle liefhebbers van ‘offroading’ moeten volgen.

Welke 4 × 4 u ook heeft of hoe uitgebreid de lijst met off-road gadgets ook is, rijhulpmiddelen zoals tractiecontrole, terreinrespons en ‘diff lock’ betekenen heel weinig in afwezigheid van bandprestaties of - meer specifiek - tractie.

Naast het loopvlakontwerp is de bandendruk de meest essentiële factor als het gaat om tractie. Het niet laten leeglopen van de banden op een bepaald terrein zal niet alleen de off-road prestaties van een 4×4 verminderen, maar ook het risico op schade aan banden en de omgeving drastisch verhogen.

De prestatieverhoging die gepaard gaat met het laten leeglopen van de banden van een voertuig is vrijwel uitsluitend gekoppeld aan de toename in loopvlaklengte wanneer de band leegloopt, niet de loopvlakbreedte. Met andere woorden, u wilt dat het loopvlak zich in de lengte uitstrekt, niet te bobbelen op de zijwand. Het loopvlak is het sterkste deel van een band en kan bij beschadiging worden gerepareerd. De zijwand daarentegen is het zwakste en meest kwetsbare gebied van de band en kan niet worden gerepareerd.

Helaas is het met een bijna oneindig aantal soorten terreinen niet eenvoudig om te bepalen welke druk het beste is voor de gelegenheid. Deze situatie wordt verder bemoeilijkt door andere variabelen, zoals voertuigmassa (inclusief laadvermogen), bandenmaat (grotere banden hebben meer deflatie nodig) en bandenconstructie. Dan zijn er schommelingen in druk om te overwegen; een factor die vooral wordt beïnvloed door warmte en stijgende wegtemperaturen gedurende de dag.

Over het algemeen vereisen losse oppervlakken (zoals sneeuw, modder en zand) lagere bandenspanningen dan vaste oppervlakken (zoals rotsen, grind en klei). De tabel aan de rechterkant dient als een ruwe handleiding om de bandenspanning van een voertuig aan te passen aan verschillende typen terrein. Houd er echter rekening mee dat dit slechts een richtlijn is, omdat er geen rekening wordt gehouden met de bovengenoemde variabelen, die kunnen verschillen bij elk bezoek dat u maakt.

Uiteindelijk is deflatie van banden misschien geen wetenschap, maar een kunst die het best onder de knie is door een proces van vallen en opstaan.

Deflatietips

• De aanbevolen bandendruk van de fabrikant is meestal nauwkeurig voor gebruik op de weg. Kijk in de brandstofklep of in de deuruitsparing van de auto of in de gebruikershandleiding voor een bandenspanningkaart. De meeste fabrikanten raden 2.2-2.4 bar aan voor een 4×4.

• Zorg ervoor dat u te allen tijde met een nauwkeurige bandenspanningsmeter, heavy-duty compressor en bandenreparatieset in uw 4×4 rijdt.

• Laat uw banden altijd leeglopen tijdens het rijden op onverharde wegen. Het is veiliger, comfortabeler en veel minder schadelijk voor het milieu.

• Onderschat nooit de impact van een kleine verandering in bandenspanning. Het kan de gravel-rijprestaties en het wegcomfort van uw voertuig drastisch verbeteren - vooral over golvingen.

• Rijd nooit met een hoge snelheid op een leeggelopen band, ongeacht het type terrein. Als u dit wel doet, veroorzaakt dit overmatige hitte in de band, onherstelbare schade en uiteindelijk het uitvallen van de band.

• Voer nooit een scherpe bocht uit als uw banden leeglopen onder 1,2 bar. Als u dat wel doet, zal er druk op de zijwanden van de banden komen te staan ​​en kunnen ze van de grond af komen (verwijder de randen van de randen).

• De achterwielen van uw 4×4 kunnen iets meer leeglopen (ongeveer 0,2 bar) dan de voorwielen, omdat ze niet worden blootgesteld aan bochten en druk op de zijwand.

• Als u over scherpe rotsen rijdt, stop dan met het leeglopen van uw banden op het moment dat ze op de zijwanden beginnen te bobbelen.

• Over het algemeen moet u nooit onder 0,8 bar gaan als u over rotsig terrein rijdt op een HT-band (snelwegterrein).

• Rijd altijd over scherpe obstakels in plaats van ze in te knijpen.

• Pas op als uw leeggelopen banden een blauwachtige tint aannemen - dit betekent dat ze te weinig opgepompt en oververhit zijn.

Bandenbouw

Hoe een band is opgebouwd, heeft een grote invloed op hoe hij zal reageren op deflatie. Sommige banden gebruiken een robuuste rubbersamenstelling die extra leegloopt om hetzelfde uitgerekte resultaat te bereiken. Bovendien zal een voor de weg voorgespannen HT-band (snelweg terrein) met een twee-laags zijwand beoordeling minder leeglopen dan een AT (all-terrain) of MT (mud-terrain) band, geconstrueerd met een drie-laags zijwand.

Pak je rekenmachine

Gebruik deze cijfers als richtlijn voor het oppompen van uw banden, afhankelijk van de verschillende terreintypen.

• Asfalt: 0% deflatie (aanbeveling van de fabrikant)

• Grind: 10-15% deflatie

• Gegolfd onverhard circuit: 10-15% deflatie

• Scherpe gesteenten: 10-15% deflatie

• Gladde rotsen: 20-50% deflatie

• Modder: 25% deflatie

• Zand: 50 - 60% deflatie

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven