U rijdt los in een modderig kreek in uw 4×4-truck, blokkeert het gas en graaft door diepe sporen, wanneer u ineens vastzit. Hoog gecentreerd, uw off-road banden die modder spetteren en spuiten in het dichte gebladerte erboven, u die in volle frustratie op uw stuur bonkt. Gelukkig is uw buddy er om je te helpen. Maar wat als hij dat niet was? En wat als u geen bereik had om iemand te bellen?
Dit scenario is geen fictie, het is wat er gebeurde met een off-road avonturier in Australië. Hoewel vrachtwagens ideaal zijn voor off-road rijden en het een sensatie is, het zit ook vol gevaren. Ga niet onvoorbereid. Een verkeersongeval kan ervoor zorgen dat u gestrand of gewond raakt en vastzit met een grote reparatierekening.
Vermijd deze off-roadfouten en u zult minder tijd kwijt zijn aan het oplossen van problemen en meer tijd kunnen spenderen aan het genieten van uw off-road ervaring.
Fout # 1: Uw route niet uitzoeken
Een off-roader in Texas bevond zich in een hachelijke situatie toen hij een vriend volgde zonder te weten waar hij heen ging. Uiteindelijk belandde hij op een steile helling en liep onderweg wat schade op toen hij botste met meedogenloze aarde. De botsing had slechter kunnen zijn, maar de bestuurder was nog steeds vrij schaapachtig over het hele incident, wat resulteerde in een gedeukt spatbord.
De chauffeur, die bekend staat als cameraman123, zei: " Breng het morgen naar de carrosseriezaak... we zullen zien hoeveel dit me gaat kosten. Leer van mijn eigenwijsheid, wees niet stom! " Alom bekend kost vorm van schade aan het carrosserie-werk gemakkelijk meer dan duizend euro om te repareren.
Oplossing: Als u iemand kent die de route eerder heeft genomen, praat dan met hen over wat u kunt verwachten. Of onderzoek het gebied eens te voet of vanuit een veiliger uitkijkpunt voordat u het bestrijdt. Rijd niet lukraak op plekken waar u geen idee hebt wat er gaat komen. Een hoogtechnologische oplossing zou zijn om vooraf enkele luchtfoto's met een drone te maken, of een onderzoek met Google Earth.
Fout # 2: Solo off-road
Vanwege het inherente gevaar van off-road rijden, is het een slecht idee om het solo te doen. Een vriend van een andere 4×4 kan u uit een hachelijke situatie slepen, of ze kunnen hulp halen wanneer u geen mobiel bereik hebt en een professionele sleep nodig hebt.
Oplossing: Als u op pad wilt gaan, maar geen vrienden hebt die het doen, ga dan naar Internet. De website meetup.com heeft groepen voor zowat elke activiteit, net als Facebook, en er zijn fora gewijd aan dit specifiek doel. Als u gewoon niet kunt wachten en het alleen moet doen, zorg er dan voor dat u de details van uw reis aan iemand vertelt voordat u vertrekt.
Fout # 3: Niet het juiste materiaal inpakken
Off-road rijden is niet alleen off-road rijden, het is overleven. U zou 's nachts kunnen bevriezen, een blessure moeten verzorgen zonder verbanden of naar een gemakkelijk te repareren motorprobleem moeten kijken zonder dat u gereedschap hebt om het te repareren. Aan de andere kant, als u alles meeneemt wat u nodig hebt en uiteindelijk de oplossing voor een probleem hebt, voelt u zich best goed.
Oplossing: Pak een EHBO-set, gereedschap, kaarten, sleepketting, lantaarn en zaklantaarn, nachtelijke kleding, warme kleding en een extra paar schoenen, voedsel en water, en het is altijd een goed idee om langeafstand walkietalkies te hebben.
Fout # 4: Niet de juiste banden gebruiken
Versleten banden zijn algemeen gesteld gevaarlijk om op te rijden. Voor off-road rijden zijn ze ronduit levensgevaarlijk. De verkeerde banden zijn niet alleen degenen met te veel slijtage. De belangrijkste oorzaken van het falen van de band zijn te lage banden, onregelmatige slijtage vanwege een mechanisch probleem of schade als gevolg van weggevaren. Een uitbarsting van een band midden in off-road actie is een ware demper voor uw ervaring. En goedkope banden die niet zijn ontworpen voor off-road rijden, helpen niet.
Oplossing: Pak een set modders, off-roadbanden die u op uw truck of SUV kunt gooien voor extreme omstandigheden. Controleer het niveau van de bandenspanning en zorg ervoor dat het voldoet aan de specificaties.
Fout # 5: Staand water rallyen
Staand water verbergt waarschijnlijk het type modder dat u vast laat zitten, en rivierovergangen kunnen rampzalig zijn als het water dieper is dan u denkt. Er is zo’n 1.500 pond drijvende kracht voor elke voet water. Zodra die kracht het gewicht van uw voertuig overschrijdt, raakt u de controle kwijt. De ontluchters op uw assen, handgeschakelde versnellingsbak en transportkoffer zuigen water aan bij contact en als de luchtinlaat van uw motor water zuigt, hebt u ernstige problemen.
Oplossing: Test de diepte van het water voordat u begint te rallyen. Verleng laaggelegen ontluchters, zoals differentiële ontluchters, hoger in het chassis met flexibele slangen. Zoek uw luchtinlaat en zorg ervoor dat het water niet hoog genoeg is om erop te slaan. Plaats een zeil over de voorkant van de truck zodat er minder water in de motorruimte komt.