Zelfs nu Tesla Inc. zich inspant om zijn Model 3-fabricagebugs glad te strijken, kondigde de Californische fabrikant van elektrische voertuigen een wenkbrauw-fronsende productiedeadline aan. Tesla is van plan begin 2020 met de productie van zijn cross-over voor model Y te beginnen, zei CEO Elon Musk vorige week in een chagrijnig winstgesprek.
Zelfs voor een man die bekend staat om zijn durf, is die tijdlijn gewaagd
Het duurt meestal 30 tot 36 maanden van het begin in de fabrieken totdat er voertuigen van de productielijn rollen, AutoPacific analist Dave Sullivan vertelde Automotive News. "Elon belooft veel te veel en zal de verwachtingen niet kunnen inlossen," zei Sullivan. "Ik dacht dat de introductie van Model 3 een meer bescheiden kant van Musk zou brengen."
In september 2015 brak Volvo terrein op haar eerste autofabriek in de Verenigde Staten, nabij Charleston, S.C. Ongeveer 31 maanden later is de commerciële productie van de S60 sedan nog steeds niet gestart.
"Het bouwen van auto's is moeilijk", zegt Karl Brauer, executive publisher bij Cox Automotive. "Het is een moeizaam proces - niet alleen de assemblage van de auto's, maar ook de logistiek van de productie."
Ongeacht de beloftes van Musk, zal de tijdlijn van Model Y-productie grotendeels worden gedicteerd door de leveringstoevoer. "Tesla heeft te maken met dezelfde bevoorradingsbasis waar de rest van de autofabrikanten mee te maken hebben," zei Sullivan. "Als andere autofabrikanten het sneller zouden kunnen doen, zouden ze het doen."
Musk is niet iemand die dingen doet zoals ze altijd zijn gedaan
Het is niet altijd gelukt. Tesla heeft eeuwenoude autoproductieprocessen voor een zeer geautomatiseerd productiesysteem om zijn make-or-break Model 3 te bouwen, stopgezet. Dat heeft nog niet uitgewoed, wat leidt tot kwaliteitsproblemen en productievertragingen. Model 3-productie sloeg 2.270 voertuigen per week in april, onder de 5.000 die volgens Musk het bedrijf tot een positieve cashflow zou brengen.
Musk erkende een te grote afhankelijkheid van automatisering. "Ja, overdreven automatisering bij Tesla was een vergissing," heeft Musk vorige maand getweet. "Mensen zijn ondergewaardeerd."
Wat de tijdlijn uit het begin van 2020 nog onwaarschijnlijker maakt, is dat Tesla nog een site moet identificeren voor de Model Y-fabriek. Musk verwierp een mediabericht dat de nieuwe cross-over zou worden gebouwd in de fabriek van Tesla in Fremont, Californië, en dat de fabriek "overbelast is" en "compleet vol zit".
Een sitebeslissing zou kunnen komen "misschien volgend kwartaal, maar niet later dan het vierde kwartaal", zei Musk over de inkomensvraag, waarin hij bepaalde vragen van financiële analisten verwierp als "saai" en "slaapverwekkend".
Om de productie deadline van 2020 te halen, zou Tesla waarschijnlijk een fabriek moeten kopen in plaats van er een te bouwen. De automaker kan verschillende opties hebben om te winkelen, gezien de veranderingen in de auto-industrie.
"We zien een constante verschuiving in de productieplannen van voertuigen, de productie van sedan daalt links en rechts," zei Brauer. "Er kan een installatie zijn die een huidige autofabrikant gebruikt om sedans te produceren en ze willen niet de moeite nemen om deze over te schakelen naar SUV's."
Maar de tijdlijn van Tesla zou nog onwaarschijnlijk zijn
"Als je morgen een fabriek zou krijgen overhandigd, klaar om te gaan, zou je een jaar nodig hebben om het te bemannen en vervolgens de toeleveringsketen uit te bouwen," zei Brauer.
Musk's optimistische Model Y-doelwit, zei Sullivan, gaat over de gulzigheid van investeerders.
"Hij wil meer investeren en moet momentum tonen”, zei Sullivan.