Neu-Isenburg/Duitsland, 17 december 2019 – Dit jaar was het negende seizoen dat premium bandenmaker Hankook en de DTM samen optrokken. Terwijl de auto's van DTM op het circuit kwamen met een nieuwe turbomotor en ongeveer 100 pk extra, bleven de Hankook-banden in 2019 onveranderd. Ondanks dit ging de Ventus Race op uitstekende wijze om met de grote toename in vermogen van de DTM-motors en de daaropvolgende extra druk op de banden, en maakte hiermee indruk op elk racecircuit met zijn gebruikelijke complete pakket van prestaties, consistentie en veiligheid.
“Topklasse motorsport is altijd een deel geweest van het DNA van ons bedrijf,” recapituleert Han-Jun Kim, directeur van Hankook Tire Europe. “Vooral met de introductie van de nieuwe, krachtigere turbomotoren in de DTM, hebben we kunnen laten zien wat onze premium banden aankunnen, zonder ze aan te passen. Als zodanig is de vroege en langdurige verlenging van het contract zowel een erkenning als een motivator voor ons,” voegde Kim toe.
Na de finale van de DTM in Hockenheim, zei directeur Dieter Gass van Audi Motorsport, waarvan de coureur René Rast vorig jaar de titel won: “Ondanks de nieuwe turbomotor, hadden we geen enkel probleem met de Hankook racebanden. Zoals gewoonlijk was de samenwerking met de ingenieurs van Hankook dit seizoen erg goed. We verheugen ons op het komende jaar met deze premium partner.” Jens Marquardt, directeur van BMW Motorsport voegde toe: “Zoals altijd heeft Hankook goed werk verricht. De nieuwe, krachtigere turbomotoren waren een uitdaging voor iedereen, maar het was een uitdaging die de teams en de coureurs goed de baas werden samen met de Hankook racebanden. We beleven nog steeds veel plezier aan de uitstekende samenwerking met Hankook.”
Nieuwkomer Aston Martin kon tijdens zijn eerste seizoen in de DTM op elk moment vertrouwen op de Ventus Race van Hankook, en deed waardevolle ervaring op in vermoedelijk de populairste internationale touring car series. “Hankook was een betrouwbare bandenpartner in ons eerste seizoen met de Aston Martin Vantage DTM. Het was vooral belangrijk voor ons, als nieuwkomer met een DTM-auto die in slechts 90 dagen gebouwd was, om in staat te zijn terug te vallen op de ervaring van de langdurige DTM-partner, terwijl we geleidelijk onze vier DTM-auto's ontwikkelden. Hankook steunde R-Motorsport - een nieuw team in de uiterst competitieve DTM - met bestaande en nieuwe data over banden. Ik zou de goede samenwerking met de monteurs van Hankook willen benadrukken, hun expertise heeft ons geholpen om het onderstel van onze Aston Martin Vantage DTM te ontwikkelen. Alles bij elkaar is onze samenwerking met Hankook een positieve ervaring geweest,” zei teamchef Dr. Florian Kamelger van R-Motorsport.
De samenwerking met Hankook was ook succesvol voor de kersverse DTM-kampioen René Rast (Audi): “De nieuwe turbomotor en het daaropvolgende extra vermogen van de DTM-auto's maakten het beheer van de banden erg belangrijk, omdat het leidde tot een aanmerkelijk toename in gewicht op de achteras en daarmee ook op de Hankook racebanden. Om deze reden was het nodig om de banden correct te gebruiken tijdens soms erg lange testrondes, om in staat te zijn om snelle rondetijden te kunnen maken aan het eind van de race. Dat pakte voor mij voortreffelijk uit tijdens het hele seizoen. Ik kon altijd goed omgaan met de Hankook racebanden, zowel in de kwalificaties als de wedstrijdrondes.
Een hoogtepunt van het seizoen waren de vier gezamenlijke races eind november met de DTM-coureurs en hun tegenpolen van de Japanse Super GT Series tijdens de DTM-finale in Hockenheim en in Fuji, Japan. Bandenbeheer speelde hierin een hoofdrol. In de DTM moet de instelling van de auto's voor elk circuit aangepast worden aan de standaard Hankook-band, die consistent moet presteren op alle racecircuits. Dit wordt gedaan door luchtdruk, aerodynamiek en wielvluchtwaarden aan te passen. De situatie in de Super GT Series is totaal anders: Hier worden de instellingen van de auto's niet veranderd. In plaats daarvan selecteren de teams de juiste band voor het circuit uit een scala aan fabrikanten en materialen. Tijdens de races in Duitsland deden de teams van het Verre Oosten waardevolle ervaring op, die ze daarna op zinvolle manier gebruikten door beide races te winnen in hun thuisevenement in Fuji.
Narain Karthikeyan (Modulo Epson Honda NSX-GT), winner van de tweede race op de Fuji Speedway: “Onze auto voelde meteen goed op de Hankook-banden en we reden er in alle soorten omstandigheden snel op. De gezamenlijke races met de Super GT en de DTM waren behoorlijk bijzonder. De DTM-coureus zijn fantastisch en het was een geweldige show voor beide series.”
Gerhard Berger, eerste voorzitter van de ITR, over het DTM-seizoen 2019: "De DTM stelt de hoogste eisen op het gebied van technologie en kwaliteit van zijn technische partners. Voor het seizoen 2019 waren de eisen die aan de banden gesteld werden hoger dan ooit als gevolg van de nieuwe turbomotoren, die meer dan 600 pk hebben. De Hankook racebanden hebben altijd aan alle eisen voldaan en bewezen hun high performance potentieel.
De W-serie werd dit seizoen gelanceerd, met Hankook vanaf het begin aan boord als partner. Dit nieuwe raceformaat, dat als deel van het DTM-ondersteuningsprogramma werd gehouden tijdens zes raceweekends, gaf plaats aan een line-up van vrouwen achter het stuur van de 270 pk Formula 3 auto's. De Hankook Ventus Race, met zijn hoge mate van consistentie en voorspelbaarheid, bewees de perfecte partner te zijn voor de jonge vrouwelijke coureurs. “Ik was erg onder de indruk van de Hankook racebanden. Je bent constant snel met ze, je weet altijd hoe de band zal reageren en je kan je rijgedrag zonodig aanpassen. Mijn ingenieurs waren ook onder de indruk. De Hankook raceband hielp me echt op weg naar de titel, ” zei de Britse Jamie Chadwick, de eerste kampioene in deze Formula series alleen voor vrouwen.
Met de Formula Renault Eurocup heeft Hankook sinds het begin van het seizoen nog een andere junior series voorzien van haar high-end Ventus Race. Hiermee worden jonge coureurs gesteund op hun weg naar een succesvolle carrière in de motorsport. Dit werd bevestigd door de Rus Alexander Smolyar, die als derde van de competitie eindigde: “In tegenstelling tot andere fabrikanten, kun je meerdere snelle rondes achter elkaar doen op een set Hankook racebanden. Dit is een groot voordeel in de kwalificatierondes. De banden houden voor een heel lange tijd grip tijdens de race. Ze zijn vooral voor nieuwkomers ideaal, omdat ze voorspelbaar en gemakkelijk te hanteren zijn.”
In dit opzicht bleef Hankook dit jaar opnieuw trouw aan zichzelf, door zich vooral te richten op het ondersteunen van jonge coureurs. Dit seizoen profiteerden getalenteerde jongeren in de FIA F4 Spain, SMP F4 NEZ, en de F4 British Championships gecertificeerd door de FIA van de hoge consistentie en sterke prestaties van de Hankook racebanden, net als concurrenten in de Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup, die door Hankook sinds 2018 van de Ventus Race wordt voorzien. “De Hankook raceband pastte echt bij mijn rijstijl. Je kunt er steeds snelle rondetijden mee halen en het tempo van de race perfect bepalen,” zei de nieuwe kampioen van de Audi GT4 one-make cup, Robin Rogalski uit Polen.
De premium bandenmaker was dit jaar opnieuw aanwezig als titelsponsor en bandenleverancier bij de 24H GT Series mede mogelijk gemaakt door Hankook. 's Werelds grootste endurance series, met acht ronden op drie continenten, bestond uit vier races van 12 uur en vier races van 24 uur - meer dan in welk ander uithoudingsvermogen formaat dan ook. Professionele coureurs werden aan de start van de prestigieuze racecircuits vergezeld door ambitieuze amateurs. De aanwezige auto's varieerden van compacte toerauto's en spectaculaire GT3-auto's tot speciale edities, die speciaal gericht op de regels van de 24-uurscompetities zijn gebouwd.
Hankook was opnieuw de exclusieve bandenpartner van de Rundstrecken-Challenge Nürburgring (RCN), waarin het dezelfde rol vervulde als in 2018. In totaal werden er negen evenementen gehouden in de oudste racecompetitie voor amateurs in Europa. De Nürburgring-Nordschleife organiseerde acht keer de RCN, terwijl de negende ronde plaatsvond op het iconische circuit van Spa-Francorchamps in België. Op elk van deze evenementen ondersteunde de premium bandenmaker tot wel 160 toerauto's en GT racewagens met de Ventus Race, die in verschillende maten verstrekt werd.
Manfred Sandbichler, directeur Hankook Motorsport Europe: “We hebben opnieuw een succesvol motorsportjaar achter de rug. De nieuwe samenwerkingsverbanden zijn allen grote successen gebleken, terwijl de langer bestaande samenwerkingsverbanden zoals die met de DTM uitgebreid en versterkt zijn. Hankook zal verder gaan met haar aandacht te richten op het racen voor junioren, maar zal ook verder gaan met het ondersteunen van gerenommeerde en prestigieuze racecompetities met haar high-tech producten en kennis. We bieden een breed scala aan high-performance producten en we zullen het komende jaar met een paar verrassingen komen. Op de recente ‘Essen Motor Show’ in Duitsland bijvoorbeeld, konden we een nieuwe topklasse samenwerking aankondigen, als bandenpartner van de DTM Trophy.”
Bron - Hankooktire-Mediacenter.com