De verloren kunst van het scheren van banden

Het wat? Ja, het scheren van banden. Het wordt u vergeven als u het begrip niet kent, omdat deze kunst begrijpelijk minder populair en minder noodzakelijk werd sinds de opkomst van de radiale band op de bandenmarkt in de jaren ’60 en ’70. Voor die tijd was de bandenfabricage niet echt nauwkeurig, en nieuwe banden kwamen eigenlijk met een extra loopvlak – ze waren zo ver van rond dat de installateur echt moest gaan scheren om de band effectief cirkelvorming en ‘echt’ te krijgen. En dus, nadat de populariteit van de radiaalband vooruitgang in bandenproductie teweegbracht, begonnen de bandscheermachines en de mannen die deze gebruikten, te vervagen.

Maar scheren heeft nog steeds zijn toepassingen. Stel dat u een auto hebt met vierwielaandrijving die begon met een volledige set vers rubber, zo’n tienduizend kilometer geleden, en plots merkt u dat u een nieuwe band nodig hebt omwille van een falende band. Een niet-passend setje banden zou een modern vierwiel-aangedreven of alle-wiel-aangedreven systemen kunnen dwingen om constant het momentum aan te houden, hetgeen overmatige belasting en slijtage van de componenten veroorzaakt. Om dat soort problemen te voorkomen, kunt u ofwel alle banden vervangen, of alleen die ene band laten vervangen en deze laten afscheren tot op de diameter van de drie versleten loopvlakken. Uiteraard bespaart de tweede optie u pakken geld.

En dan zijn er die mensen, waaronder mezelf, die een set gloednieuwe banden kopen en de bovenste laag van het loopvlak afbreken in de naam van grip. Op een racebaan staat een verhoogde grip voor een verhoogde snelheid, dus dit offer aan de rubbergoden is de moeite waard. Terwijl het loopvlak van een straatband dienstdoet als kanaal om water af te leiden en te voorkomen dat het water gaat druipen, worden auto’s op een droge autocrossbaan, cirkelbaan of wegcircuit niet bevoordeeld. Een gladde band biedt de meeste oppervlakte voor grip op droog wegdek, wat ook de reden is waarom je racewagens met gladde banden ziet rijden. In de Spec Miata series, bijvoorbeeld, moeten racers de Toyo Proxes RA1 gebruiken, een straat-legale radiaal met een volledig loopvlak, gemaakt met R-element rubber. Het biedt een uitstekende grip op zowel droge als natte banen, maar levert nog meer tractie op wanneer het loopvlak wordt afgeschoren. Als bijkomend voordeel verhoogt scheren ook de levensduur van de band op het circuit door de kans op blaarvorming te elimineren, hetgeen kan voorvallen wann

Breedte: Hoogte: Diameter:
Snelheidsindex:

eer een band met een volledig loopvlak hoge baantemperaturen trotseert.

Daarom moest ik dus een bandenslijper zoeken, maar helaas is het vaak een moeilijke taak om iemand te vinden in uw eigen provincie die deze taak kan uitvoeren. Hier in Michigan, zelfs in de buurt van Motor City, is er maar één winkel die ik binnen een redelijke straal kon vinden. Neal bij Roger’s Cline Tyre in Mason, Michigan, heeft al bijna 30 jaar lang stilletjes banden geslepen. Om meer over het proces te leren, heb ik hem gevolgd toen hij een set rubber voorbereidde voor mijn Spec Miata raceauto. Een nieuwe RA1 begint met een profieldiepte van 8/32 inch. Ik heb gekozen om ze te laten scheren tot 4/32, waardoor de zijgroeven van het loopvlak worden geëlimineerd. Dit is een gemeenschappelijke diepte voor budgetracers, hoewel sommige met meer geld in de bank afzakken tot 3/32 of zelfs 2/32 om zo nog duurzamer te worden, ten koste van de levensduur.

Nadat de band op de machine is gemonteerd, begint Neal te draaien. Het scheren gebeurt door een cirkelvormig, roterend mes dat zich zijwaarts en in en uit aanpast. Hij snijdt het mes in de band en dunne strookjes rubber beginnen af te pellen. Hij gebruikt beide handen om het mes te bewegen en maakt zo inkervingen tussen 1/4 en 3/8 inch breed, afhankelijk van hoeveel er uiteindelijk wordt verwijderd. De afmeting en hoek van de snede kunnen worden aangepast, afhankelijk van het type auto en het circuit waarop de band zal worden gebruikt. Een goeie slijper met ervaring kan een gevoelig hand ontwikkelen, zodat hij kan voelen wanneer hun gereedschap vervangen dient te worden. Zoals u zich waarschijnlijk kunt voorstellen, gaat het niet al te snel om de snede exact juist te krijgen, waardoor elke band minstens 20 minuten nodig heeft om klaar te zijn.

Wanneer alles achter de rug is, krijg je een grote stapel vers geschoren rubberen flarden en een set banden die helemaal klaar is voor het circuit. De kostprijs is meestal ongeveer $16-25 per band, maar Neal verwoordde het best toen hij naar de hoop rubber keek: “Dat is het bewijs, als je snel wilt gaan, moet je geld uitgeven.”

Abonneer u op onze nieuwsbrief

Antwoord op: {{replyComment.author}}
Alle velden zijn verplicht
Commentaar is succesvol ingediend

Terug naar boven