Of je nu benzine of diesel rijdt, brandstof is duur. Met deze elf tips weet je hoe u het brandstofverbruik van jouw auto kunt optimaliseren.
Denk na over elke rit
Moet je echt met de auto? Wanneer je minder dan vijf kilometer rijdt warmt de auto niet volledig op, hierdoor gebruikt de auto meer brandstof. Het optimale brandstofverbruik wordt enkel bereikt bij de perfect gebruikstemperatuur, en dus niet bij een kort ritje met een koude start. Voor korte ritten raden we het dan ook aan dat je gaat wandelen, fietsen, of met het openbaar vervoer gaat.
Eerst voorbereiden, dan pas starten
Laad eerst de bagage in de auto, pas de stoelen en spiegels aan, en zet alvast voor de tijd de navigatie aan! Dit kun je allemaal doen voordat je de motor aanzet Draai de contactsleutel pas wanneer je gaat rijden, want tegenwoordig hoeven motoren niet meer worden opgewarmd.
Eerder schakelen
Het standaardconcept dat geld is dat hoe hoger de versnelling is waarin je rijdt, hoe lager het brandstofverbruik zal zijn. Dit geld zelfs wanneer je een heuvel af gaat, dus zo snel mogelijk schakelen. Langzaam rijden is geen probleem voor moderne motoren, dan hebben we het over motoren gemaakt na 1980. Bij het rijden in lage toerentallen moeten we echter een andere regel hanteren. Wanneer de motor begint te schokken moet je naar een lagere versnelling terugschakelen: de regel is dan ook bij 30 km/uur in de derde versnelling, 40 km/u in de vierde versnelling, maar iets meer dan 50 km/u is het aanbevolen om in de vijfde versnelling te schakelen. Behalve dat je brandstof bespaard zorgt het er ook voor dat je minder geluidsoverlast hebt.
Fijner rijden
Slimmer rijden zorgt ervoor dat je minder hoeft te remmen en versnellen. Als je voldoende afstand hebt tot de voorligger kun jij je gemakkelijk aanpassen aan snelheidsveranderingen door handmatig te schakelen.
Verstandig versnellen
Als je sneller wilt rijden, rijd dan snel en schakel zo snel mogelijk naar een hogere versnelling met ongeveer 2000 toeren per minuut (rpm). Om dit te doen moet je het gaspedaal flink intrappen. Op deze manier kun je bepaalde versnellingen overslaan. Als je bijvoorbeeld in de derde versnelling tot 50 km/u hebt versneld dan schakel je onmiddellijk naar de vijfde versnelling.
Rustig op de snelweg
Wanneer je op de snelweg rijdt verleidt de maximumsnelheid je vaak om nog sneller te rijden. Het laagste brandstofverbruik bereik je echter met een snelheid van 100 km/u tot 130 km/u. Verbruik neemt onevenredig toe naarmate de snelheid toeneemt, en met name voor laag-aerodynamische auto's (zoals bestelwagens). Hier blijkt opnieuw dat soepel rijden met minimaal remmen en optrekken goed is voor de portemonnee.
Gebruik de motorrem
Wanneer je heuvelafwaarts rijdt verandert de motorrem naar de ingeschakelde versnelling. Wanneer de motorrem de auto bestuurt gebruikt de auto geen brandstof, dus zoek de juiste versnelling en ga gratis bergafwaarts! De motor echter helemaal uitzetten om van de helling af te rollen is geen goed idee. Dit omdat het uitzetten van de auto ook de stuurbekrachtiging en de rembekrachtiger uitschakelt.
Start-stop automatisch
Nieuwere auto's hebben een start/stop-systeem dat de motor automatisch uitschakelt bij verkeerslichten. Je kunt deze technologie gemakkelijk zelf nabootsen door simpelweg de auto uit te schakelen. Het is logisch om dit te doen wanneer je langer dan 20 seconden moet wachten, bijvoorbeeld als het verkeerslicht net op rood is gesprongen of wanneer je in de file staat. Bij bepaalde kruisingen moet je wettelijk sowieso stoppen. Draai na het uitschakelen de contactsleutel terug naar "aan". Ten eerste kun je zo de auto sneller starten. Ten tweede schakelen veel auto's van lage naar hoge koplampen wanneer de auto is uitgezet. Aangezien hoge koplampen niet zijn toegestaan op de weg, zelfs wanneer het verkeer stil staat, is het veiliger om de motor even uit te zetten.
Gebruik extra’s bewust
Elektriciteitsopwekking door de dynamo kost je brandstof. Natuurlijk moet je niet proberen minder te gebruiken door het licht uit te doen, maar je kunt het verbruik aanpassen door het gebruik van verwarmde stoelen, achterruitverwarming, of radio- en andere muziekapparatuur in de auto te minderen. De airconditioning verbruikt ook brandstof. Volgens ADAC kan het extra verbruik van een airconditioner het brandstofverbruik ergens tussen 0,1 en 2,1 liter per 100 kilometer aanpassen, afhankelijk van de fabrikant van de auto. Geopende ramen beïnvloeden de aerodynamica ook nog eens en verhogen het brandstofverbruik wanneer je harder rijdt.
Laat het gewicht achterwege
Red jouw auto van onnodige stress. 100 kilo pluis in de kofferbak of op de achterbank verbruikt 0,3 brandstof per 100 kilometer. Fietsstandaards en andere onderdelen moet je verwijderen als je ze niet nodig hebt. Het is niet alleen extra gewicht om mee te nemen, maar ze beïnvloeden de aerodynamica ook.
Verhoog de bandenspanning
Hoe hoger de spanning in de banden, hoe lager het brandstofverbruik. Natuurlijk betekent dit niet dat je de band zo voel moet maken dat deze op knappen staat, maar je moet er wel voor zorgen dat de bandenspanning altijd op de bovengrens van de door de fabrikant aangegeven hoogte staat. Deze informatie vindt je aan de binnenkant van de deuren, op de gasdop, in de handleiding van de auto of rechtstreeks bij de fabrikant. Als je wilt kun je ook licht gebruikende banden kopen met een lagere rolweerstand dan traditionele banden.