Herinnert u zich de eerste rijlessen? Die genadeloze rij-instructeur beval ons om ons in een veel te kleine parkeerplaats te proppen. In tijden dat de liefdevol verzorgde limo's steeds talrijker worden en de parkeerplaatsen steeds zeldzamer, kan een parkeerhulp heel nuttig zijn. Auto-eigenaars moeten overigens vóór de aankoop van voertuigaccessoires, of het nu een parkeersysteem is of iets anders, altijd op zoek gaan naar meer informatie hieromtrent.
De kwaliteit van de camera is van cruciaal belang
De mens reageert intensief op visuele prikkels. Op dit punt passen de fabrikanten van automatische omkeersystemen zich ook aan dit probleem aan. Voor het gebruik van een parkeerhulp, wordt er aan de achterkant van het voertuig een camera gemonteerd. Die wordt geactiveerd als de achteruitversnelling wordt ingeschakeld. In de cockpit wordt de omgeving aan de bestuurder getoond. De kwaliteit en functies van de camera zijn bepalend voor het betrouwbare zicht op de videomonitor. De waterdichte mini-kleurencamera zou daarom ook verticaal moeten kunnen worden aangepast met een kijkhoek van 180°. Tenslotte moet de bestuurder de op lage hoogtes gelegen obstakels kunnen zien. Vooral als u in het donker in een smalle en onoverzichtelijke parkeerplaats rijdt, moet uw parkeerhulp zorgen voor een goed nachtzicht. Geïntegreerde IR-koplampen met een bereik van wel vijf meter zorgen voor het nachtelijke zicht. Voor iedereen die een parkeerhulp wil upgraden, speelt de installatie een belangrijke rol. De installatie moet immers zonder veel moeite en technische kennis lukken. Met het omkeersysteem van luis.de bijvoorbeeld, camoufleert het systeem zichzelf als een kentekenplaathouder. De bestuurder kan deze eenvoudig vervangen en aansluiten op het achteruitrijlicht. De kleurenmonitor wordt ook verbonden met het 12V boordsysteem en in de cockpit aan de houder met zuignap bevestigd.
Parkeerhulp maakt obstakels hoorbaar
Met de ultrasone parkeersensoren, wilt u dat het hoorbaar is. De sensoren zijn aan de voor- en achterkant van de auto gemonteerd; een LED-display geeft aan wanneer er een obstakel nadert. Afhankelijk van de afstand tot het obstakel, veranderen de Leds van kleur. Dit gaat gepaard met intense waarschuwingssignalen die oplopen tot een continue toon. Bij dit laatste, moet u remmen. Voor enkel akoestische systemen wordt het LED-display weggelaten. Hierbij moet u volledig vertrouwen op uw gehoor. Naast de ultrasone methode wordt ook radarmeettechnologie gebruikt. De voordelen van zo'n systeem:
- minder technische inspanning
- gewichtsbesparing
- geen zichtbare sensoren
- ongevoeligheid voor ultrasone golven.
Het nadeel van zo'n parkeerhulp: Bij zware regenval, kan het leiden tot meetfouten.
Ondanks de parkeerhulp: Achteruitkijken is essentieel
Wie tijdens het parkeren extra comfort wil, kan nu ook kiezen voor een volautomatisch systeem. Dit haalt het stuur vrijwel volledig uit de hand van de bestuurder. Allereerst herkent de parkeerhulp tijdens het voorbijrijden een parkeerplaats die groot genoeg is. Nu hoeft de bestuurder alleen nog maar het stuur los te laten en een paar instructies te volgen om het voertuig perfect in de parkeerruimte te manoeuvreren. Er moet alleen maar een beetje "pedaalwerk" worden gedaan – het automatische systeem neemt de rest over. Niettemin is het belangrijk om niet blindelings op deze comfortabele oplossing te vertrouwen. Hoewel u het stuur misschien tijdelijk hebt laten gaan, is achteruitkijken nog steeds essentieel. Dit beschermt niet alleen de banden en velgen van uw auto. U moet ook altijd rekening houden met andere weggebruikers en hun voertuigen. Tenslotte is de verantwoordelijkheid voor eventuele schade nog altijd voor de rekening van de bestuurder.