Gezien het feit dat banden een cruciale rol spelen om ons veilig te houden op de weg, is het verrassend dat er zoveel misverstanden bestaan. Als u de feiten van de fictie wilt onderscheiden wanneer het gaat over deze belangrijke items, blijf dan vooral verder lezen. Hier kijken we naar de waarheid achter vier van de meest voorkomende bandenmythes.
1. Bandenspanningscontrolesystemen blazen automatisch banden op
Alle nieuwe auto’s die sinds 2014 zijn geproduceerd, moeten beschikken over een bandenspanningscontrolesysteem (TPMS). Deze handige elektronische systemen zijn ontworpen om de druk in pneumatische banden in de gaten te houden, en ze kunnen helpen om ongevallen die het gevolg zijn van lage druk, te voorkomen. Ze kunnen tevens bestuurders helpen om hun auto’s voorspelbaar te laten presteren, het brandstofverbruik te verminderen, de uitstoot te verminderen en bandenslijtage tot een minimum te beperken.
Deze systemen zijn verbonden met de centrale computers van auto’s en wanneer ze merken dat de bandenspanning daalt tot een onveilig niveau, brengen ze de bestuurder hiervan op de hoogte door een visuele waarschuwing weer te geven. In tegenstelling tot wat veel mensen denken, pompt dit systeem de banden niet automatisch op wanneer er lage druk ontdekt wordt. Het zorgt er gewoonweg voor dat bestuurders weten dat er een probleem is met lage bandenspanning. Het is dan aan de automobilist om de banden zelf op te pompen tot op het juiste niveau.
Of uw auto nu een TMPS heeft of niet, u dient uw banden manueel op te pompen. Het wordt aangeraden dat u de druk om de paar weken controleert met een nauwkeurige meter. Dit dient uitgevoerd te worden wanneer uw banden koud zijn (wat betekent dat uw auto enkele uren stationair stond).
2. Nieuwe banden moeten steeds vooraan geplaatst worden
Als u slechts twee autobanden vervangt, hebt u misschien al gehoord dat u de nieuwe het best vooraan plaatst. Dit is echter niet aan te raden in de meeste gevallen. Tenzij de handleiding van uw auto specifiek advies geeft over het tegendeel, is het best om de banden met de meest hoogwaardige kwaliteit als achterband te gebruiken. Dit is namelijk waar de voor- of achterwielaandrijving van uw auto zich bevindt.
De nieuwe banden achteraan plaatsen neigt ertoe om ‘ondersturen’ te bevorderen, wat betekent dat in bepaalde omstandigheden (zoals ijs of zware regen) uw auto in een rechte lijn kan blijven rijden, zelfs wanneer u aan het stuur draait. Langs de andere kant, als uw nieuwe banden gebruikt worden aan de voorkant, heeft u meer kans op ‘oversturen’, wat betekent dat de achterkant van uw voertuig op hol kan slaan, waardoor u gaat ronddraaien.
Het is ook beter om nieuwere banden te hebben die minder snel lekken of schade die wordt veroorzaakt door slijtage aan de achterkant in plaats van vooraan hebben, omdat het moeilijker is om auto’s met schade aan de achterbanden te besturen, dan auto’s met schade aan de voorbanden.
Wanneer u nieuwe banden koopt en niet precies weet waar ze moeten gemonteerd worden op uw auto, kunt u deskundig advies verkrijgen van getrainde professionals.
3. Het overschrijden van het ‘max. druk’ nummer op de banden doet ze ontploffen
Mogelijk hebt u een ‘max. druk’ nummer op de zijkant van uw banden opgemerkt. Er wordt vaak aangenomen dat dit getal de maximale banddruk weergeeft die een band kan bereiken vooraleer deze ontploft. Dit is echter niet het geval. Het maximale druk-cijfer geeft de druk aan die de band nodig heeft wanneer de auto volledig is belast – met andere woorden, de druk waarbij de band het maximale gewicht zal torsen.
Dit betekent dat u zich geen zorgen dient te maken over het per ongeluk ontploffen van de band wanneer u dit nummer overschrijdt wanneer u de band oppompt. Nieuwe banden zijn gebouwd om erg robuust te zijn en zullen niet ontploffen, zelfs niet bij een druk die ver boven dit maximale druk-nummer uitsteekt. Dat gezegd zijde, het is belangrijk om voorzichtig te zijn met het oppompen van uw autobanden. Overmatig oppompen kan schade veroorzaken, leidt tot meer slijtage aan het centrale loopvlak en indien uw landen te veel lucht bevatten, is er een verhoogd risico dat ze zullen falen wanneer u in een gat in het wegdek rijdt.
Het belangrijkste aspect bij de controle en het aanpassen van uw bandenspanning is dat u de juiste aflezingen van uw auto kent en hier zo dicht mogelijk bij blijft (rekening houdend met het feit of uw auto volledig geladen is of niet).
4. Niet-gebruikte banden verslijten niet
Het is waar dat schade aan banden vaak wordt veroorzaakt door gebruik op de weg. Het meest voor de hand liggend teken hiervan is het feit dat naarmate u meer kilometers doet, het loopvlak van uw banden begint te verslijten. Dit betekent echter niet dat wanneer u uw auto niet gebruikt, de banden in onberispelijke staat blijven. Er is nog een hele reeks andere factoren die de staat van het rubber beïnvloeden, inclusief de omstandigheden waarin banden worden opgeslagen. Wanneer ze bijvoorbeeld blootgesteld worden aan hitte, kou, zonlicht, water of ijs, zullen uw banden beginnen te verouderen.
Er zijn stappen die u kunt ondernemen om uw banden te beschermen wanneer u ze niet gebruikt. Als u kunt, slaat u ze best binnenshuis op in een koele, droge omgeving zoals een garage. Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, zult u merken dat u uw banden dient te vervangen in plaats van ze simpelweg opnieuw te vullen. U dient ze zorgvuldig te controleren op indicaties van schade zoals scheurtjes of uitstulpingen.
Wanneer u niet zeker bent of uw banden nog veilig zijn, laat ze dan door een expert onderzoeken – idealiter vooraleer u ze gebruikt en zeker vooraleer u een lange reis maakt.
Door ervoor te zorgen dat u op de hoogte bent van uw banden, kunt u helpen om uzelf veilig te houden op de weg - en kunt u genieten van een soepelere rijervaring. Indien u op zoek bent naar nieuwe banden, kunnen wij u helpen. Bekijk het beschikbare aanbod op onze website en, wanneer u eenmaal de door u gewenste banden hebt gevonden, regel simpelweg een plaatsing.
Try to solve the new Formula Cube! It works exactly like a Rubik's Cube but it is only $2, from China. Learn to solve it with the tutorial on rubiksplace.com or use the solver to calculate the solution in a few steps.